Skip to main content

Ako využiť viac ako 4GB RAM vo Windows 7 (32-bit)

Väčšinou tu takéto články nepíšem, ale nakoľko sa mi táto informácia zdá byť veľmi prospešná spravím výnimku. Nedávno som si na ebay.com zakápil dva RAM moduly o veľkosti 2G (dokopy 4GB). Už som sa nevedel dočkať, kedy si ich nainštalujem do môjho notebooku, až kým som ich do notebooku fyzicky nevložil a čuduj sa svete - systém síce našiel 4GB RAMky, avšak použiť dokázal 2.99GB.

Používam Windows 7 Professional a už pri kúpe RAMiek som si samozrejme zistoval, či takéto mnostvo pamäte bude schopný môj systém naadresovať. Na tejto stránke môžete vidieť, že limit pre Win 7 Professional je 4GB. Tak prečo tých 2,99 použiteľných GB?

Definitívnu odpoveď na moju otázku mi po chvíli hľadania poskytla až táto stránka. Problém (aj môj) je ten, že Windows používa ten istý adresný priestor pre RAMku ako aj pre grafickú kartu či zdroje matičnej dosky. V praxi to znamená, že po tom, čo systém naadresuje tieto zdroje, ostane mu dostatok adries len na adresovanie 2,99GB RAM pamäte.

Našťastie exituje riešenie tohoto problému. Na prvý pohľad síce vyzerá trochy pochybne nakoľko ho vyvinuli ruský programátori a na na stránke tejto systémovej záplaty sa nachádza niekoľko odkazov s erotickým obsahom, avšak účinné je na 100%.

Táto záplata (patch) využíva to, že kernel Windowsu 2003 Datacenter Edition umožňuje adresovanie až 64 GB RAM pamäte. Je to dosť zaujímave a ja osobne v tom vidím komerčné zámery Microsoftu - nakoľko sa takisto ako u Windows 7 Professional jedna o 32-bitový operačný systém. Takže adresovanie takéhoto priestoru je možné. No ale späť k záplate - jednoducho vám tento patch pridá nový kernel súbor a pridá ho ako novú možnosť štartu systému. Po tejto záplate by ste mali byťschopný využiť až do 64 GB RAM pamäte(teda váš systém). U mňa to fungovalo.

Comments

Popular posts from this blog

Servant (Design Pattern) in Java - example

The servant design pattern - or better idiom is used to provide the functionality (methods) to some group of objects. This functionality is common for all these object and therefor should not be repeated in every of these classes.
The object, which should be served is passed to the method of servant as a parameter. All the served objects should implement common interface - in this particular example IMovable interface. Also the type of argument passed to the servand method is of type IMovable.
The servant in this example is used to move objects from one position to another. In real life application these methods should change the position of object in small steps so that the final change would look like smooth movement (animation). In my servant method, only some message are printed instead for demonstration.
IMovable interface:
package com.shimon.servant; import java.awt.Point; /** * Movable interface * @author shimon * */ public interface IMovable { public void setPosition(P…

Livigno 2017

Po niekoľkých rokoch, kedy sme skončili v lete na dovolenke niekde pri Jadrane, sme si minulý rok so Zuzkou povedali, že ďalšia dovolenka musí byť iná. K tomu sa pridal obmedzený počet dní dovolenky, ktoré sme mohli cez leto využiť. Takže sme zvažovali, či vôbec ísť k moru, a aké sú ďalšie možné varianty. Po zavrhnutí niekoľkých iných alternatív sme sa nakoniec rozhodli pre "cyklo" dovolenku v horách, a ako je zrejmé už z nadpisu, v talianskom alpskom mestečku Livigno. Zastávka v Innsbrucku Na dovolenku sme chceli využiť 2 české štátne sviatky v priebehu prvého júlového týždňa, preto sme dovolenku plánovalí od soboty do nedele. Až týždeň pred odjazdom sme si uvedomili, že by sme takto zabili celú sobotu cestovaním a tak sme si povedali, že vyrazíme už v piatok po práci a zastavíme sa v niektorom z rakúskych miest po ceste. Do úvahy pripadali asi len Salzburg a Innsbruck. Keďže Innsbruch je k Švajčiarsku (cez ktoré vedie najkratšia cesta do Livigna) najbližšie, zabookovali sm…

Java Crate (design pattern/idiom) example

Another example, based on example explained in the book "Navrhove vzory" (Design patterns) from Rudolf Pecionvsky. I have re-made this example just to somehow get more familiar with this design pattern (or better idiom). The "crate" is used to store the set/list of object in one place, so that the moving (passing) these objects is easier.

The example from the book is very easy, and helps to understand, how this design pattern could be applied to som very usefull application (e.g. day planner)

Code example:
package com.sim.crate.common; import java.util.ArrayList; import java.util.List; import java.util.ListIterator; /** * The Day Plan class demonstrates the usage of crate to create simple day plan, with items that do not collide. * @author shimon * */ public class DayPlan { private final List actions = new ArrayList(); /** * Tries to add an item to the day plan with entered start, end time and duration. Returns true, if * the try was successful, or f…