Skip to main content

Thajsko - postrehy

Popri písaní článkov o jednotlivých našich zážitkoch v Thajsku ma ešte napadla kopa rôznych prekvapujúcich zážitkov a postrehov, ktoré som ale nechcel popisovať priamo v príspevkoch, lebo by som sa do nich úplne zamotal. Zároveň si ale jednotlivo nezaslúžia celý članok. Preto ich tu zhrniem v jednom príspevku a rozdelím do kategórií.

Doprava

  • V každom meste je doprava riešená takmer úplne inak. Čakali by ste, že aspoň taxíky budú fungovať ako u nás, ale nie je to tak. Niekde jazdia s taxametrom, niekde cenu musíte zjednávať. Niekdedy čakaju zdieľané taxíky na naplnenie kapacity a potom vyrazia, inokedy zase idú (miestnym) známou trasou a postupne naberajú ďalšich cestujúcich. Dosť v tomto ohľade pomohol napríklad Trip Advisor a jeho fóra. 
V červenom "songthaew" taxíku v Chiang Mai

  • Thajskí taxikári a tuktukári sú extrémne proaktívni. Často na vás na ulici pri jazde zatrúbia, a spýtajú sa, či nechcete odviezť. Čiasočne je to asi dané tým, že turistická sezóna je tu len cca 4 mesiace v roku a tak chcú potenciál zákazníkov čo najviac využiť.
Longtail boaty zabezpečuju kyvadlovú dopravu v okolí Krabi

Jedlo 

  • Thajci na jedenie nepoužívajú príborový nožík. Dostanete lyžicu a vidličku, k polievke s rezencami (čínskeho typu) paličky. Dá sa na to ale v pohode zvyknúť.
Zuzka si dáva svoje prvé "Khao Soi" - polievka z kari, kokosu a pražených rezancov

Jazyk

Kto by si nechcel z Thajska odniesť svoj "first aids"

  • Väčšina thajcov, ktorých sme stretli mali hroznú angličtinu. A to gramaticky aj výslovnosťou. Často sa to snažia vyvážiť svojim entuziasmom a pozitívnym prístupom. V niektorých situáciách, keď potrebujete naozaj pochopiť, čo od vás chcú (napríklad na lodi keď sa vám kapitán snaží vysvetliť, ktorým smerom sa môžete šnorchlovať, a ktorým naopak nie) je to ale dosť frustrujúce.
  • Preklepu v jedálnych lístkoch s na informačných tabuliach sme najskôr ignorovali. Neskôr sme si ale uvedomili, ako veľa (a aj na oficiálnych dopravných tabuliach) ich je. Zaujali napríklad nápisy "First aids" nad ordináciou doktora, alebo "Main coursed" v jedálnom lístku, prípadne "Mony" na zmenárni. 
  • Thajci majú v povahe, že chcú turistovi vyjsť v ústrety. A tak vám často pritakávajú, a vy máte pocit, že vlastne rozumejú po anglicky. Nemusí to byť ani zďaleka pravda. Často sa nám stalo, že sme sa v situácii, keď servírka vyzerala, že rozumie, skúsili napríklad opýtať, akú prílohu by nám k jedlu odporučila. V tom momente jej zamrzol úsmev na tvári a začala rýchlo rozmýšľať, ako nášmu dotazu vyhovieť. Často napríklad doniesla z kuchyne niečo, o čom si myslela, že chceme vidieť (napr. "Mushroom").

Ostatné


  • Andamanské more je dosť teplé, takže sa v ňom prirodzene vyskytujú aj medúzy a to aj niektoré extrémne jedovaté (vygooglite si "Portuguese man of war"). Preto nám pripadalo ako najlogickejšie vysvetlenie toho, že thajci chodia do vody v dlhých lykrových tričkách (niekedy aj v dlhých nohaviciach), práve vyhýbanie sa popŕhleniu medúzou. Pri našom prvom šnorchlovacom výlete nás ale vyviedli z omylu - nosia ich aby sa neopálili. Opálenie celkovo je pre thajcov nežiadúce a najčastejšia reklama, ktorá sa mi v Thajsku zobrazovala medzi videami na youtube, bola na rôzne bieliace krémy. Okrem toho väčšina thajských modeliek na billboardoch je nalíčena a vyretušovaná tak, aby mali európskejší look. 
  • Jedna vec, ktorej sme sa pred príletom celkom obávali bola hygiena a záchody vo všeobecnosti. O to viac nás prekvapilo, že je tu takmer na každom záchode k dispozícii bidetová sprcha. Zároveň sa toaletný papier nesmie hádzať do misy ale do separátneho odpadkového koša, kvôli úzkej kanalizácii, ktorá by sa ľahko upchala.
Záchod vo vlaku do Chiang Mai

  • V Thajsku sa jazdí naľavo. Je to pozostatok obdobia, keď  mala v Thajsku silný vplyv Veľká Británia (Thajsko vraj ale vďaka dobrému postupu ich kráľa nikdy nebolo štandardnou kolóniou). 
  • Úsmevné je niekedy objednávanie jedla v reštaurácii, kedy to vyzerá, ako keby jedlo, ktoré ste si vybrali z jedálnehi lístu videla obsluha prvý krát v živote (jedlá sú pritom často v jedálnom lístlu thajsky, anglicky a s obrázkom). Väčšinou potom dôjde k niekoľkonásobnému ubezpečovaniu sa obsluhy, že naozaj myslíte toto jedlo a že naozaj chcete len jednu porciu. No a keďže ste v Thajsku, tak ešte často dostanete niečo iné (aj keď veľmi chutné), ako ste si objednali.
  • Tajomné zvuky po zotmení - skoro tri týždne sme každý večer počuli na hoteli tajuplný, ale veľmi prenikavý zvuk, ktorý sme nevedeli priradiť konkrétnemu zvieraťu. Mysleli sme si, že je to nejaký vták, alebo opica. Nakoniec nám v Pattayi kamoška Anka prezradila, že sa jedná o gekona "tuké" (podľa zvuku, ktorý vydáva). Jeho "spev" si môžete vypočuť tu.

Toto nie je Gekon Tukee ale aj tak pekna jašterička

Comments

Popular posts from this blog

Servant (Design Pattern) in Java - example

The servant design pattern - or better idiom is used to provide the functionality (methods) to some group of objects. This functionality is common for all these object and therefor should not be repeated in every of these classes. The object, which should be served is passed to the method of servant as a parameter. All the served objects should implement common interface - in this particular example IMovable interface. Also the type of argument passed to the servand method is of type IMovable . The servant in this example is used to move objects from one position to another. In real life application these methods should change the position of object in small steps so that the final change would look like smooth movement (animation). In my servant method, only some message are printed instead for demonstration. IMovable interface: package com.shimon.servant; import java.awt.Point; /** * Movable interface * @author shimon * */ public interface IMovable { public void setPos

Java Crate (design pattern/idiom) example

Another example, based on example explained in the book "Navrhove vzory" (Design patterns) from Rudolf Pecionvsky . I have re-made this example just to somehow get more familiar with this design pattern (or better idiom). The "crate" is used to store the set/list of object in one place, so that the moving (passing) these objects is easier. The example from the book is very easy, and helps to understand, how this design pattern could be applied to som very usefull application (e.g. day planner) Code example: package com.sim.crate.common; import java.util.ArrayList; import java.util.List; import java.util.ListIterator; /** * The Day Plan class demonstrates the usage of crate to create simple day plan, with items that do not collide. * @author shimon * */ public class DayPlan { private final List actions = new ArrayList (); /** * Tries to add an item to the day plan with entered start, end time and duration. Returns true, if * the try was successf

Hrebeňovka Nízkych Tatier za 4 dni

Nízke Tatry som ešte do nášho presunu do Žiliny a následneho sťahovania do Brna poznal z našich pohorí asi najlepšie. V dobe keď som ešte žil v Brezne ma myšlienka hrebeňovky príliš nenadchýnala, predsa len som to mal všetko za domom (takže tam môžem ísť kedykoľvek :). Ako to už ale väčšinou býva, človek si uvedomí čo mal, až keď to stratí - našťastie to nebola v tomto prípade žiadna tragická (či trvalá) strata, a tak sme sa spolu s Lukášom a Maťom rozhodli využiť tohoročné nádherné letné počasie na prechod z Telgártu na Donovaly po červenej značke a teda po hrebeni. Kto nechce čítať ďalej a chce si pozrieť len fotky, nech pokračuje tu .   Vstávanie, cestovanie a ostrý štart Jednou z koplikovanejších otázok, bola práve otázka presunu zo Žiliny na Telgárt. Túru je potrebné začať čím skôr a preto do úvahy prichádzali len asi 2 spoje z Banskej Bystrici s prestupom v Brezne. Každopádne to pre nás znamenalo nastaviť si budík na 3:15, aby bolo reálne stihnúť autobus o pol šie